Wybierz jêzyk

polski

Zamknij

cmentarz: Pow±zki, Warszawa
fotografia: Jacek Michiej
Bielsko-Bia³a

Cmentarz ¿ydowski w Bielsku-Bia³ej

Edytuj opis cmentarza
Dodaj zdjêcia
Piêkny cmentarz
Liczba internautów, którzy uznali ten cmentarz za jeden z najpiêkniejszych polskich cmentarzy wynosi 0.

Je¶li Ty równie¿ uwa¿asz, ¿e to jeden z najpiêknijszych polskich cmentarzy wybierz przycisk Piêkny cmentarz i oddaj swój g³os.

Ranking polskich cmentarzy wed³ug liczby g³osów jest prezentowany w zak³±dce Polskie cmentarze.
Zaznacz poni¿sz± opcjê je¶li uwa¿asz, ¿e ten cmentarz jest jednym z najpiêkniejszych polskich cmentarzy.

Twój g³os wp³ynie na pozycjê cmentarza w rankingu najpiêkniejszych polskich cmentarzy prezentowanym na stronie.

Zamknij

Wróæ do strony glównej
Cmentarz ¿ydowski w Bielsku-Bia³ej - czynny cmentarz ¿ydowski znajduj±cy siê w Bielsku-Bia³ej, w dzielnicy Aleksandrowice, przy ul. Cieszyñskiej 92.

Powsta³ w 1849 r. W latach 1868-1931 nadzór nad nim pe³ni³o Bractwo Pogrzebowe Chewra Kadisza. Potem do 1963 r. by³a w³asno¶ci± kolejno: Gminy Wyznaniowej ¯ydowskiej i Kongregacji Wyznania Moj¿eszowego. Nastêpnie przeszed³ do 1972 r. na w³asno¶æ Skarbu Pañstwa, po czym sta³ siê cmentarzem komunalnym, którym zarz±dza³o miasto. Od 1997 r. jest w³asno¶ci± Gminy Wyznaniowej ¯ydowskiej w Bielsku-Bia³ej. W czasie II wojny ¶wiatowej uleg³ powa¿nym zniszczeniom - skradziono b±d¼ zniszczono ponad po³owê nagrobków. W latach 60. XX wieku przeniesiono na niego czê¶æ grobów ze zlikwidowanego cmentarza przy ul. Wyzwolenia. Od 1983 r. nekropolia ma status zabytku. W latach 80. i 90. XX wieku przeprowadzono liczne prace remontowe i porz±dkowe.

Powierzchnia kirkutu wynosi 23 900 m (2,39 ha). Obszar ten podzielony jest na siedem sektorów, które z kolei dziel± siê na rzêdy. Znajduje siê tu ok. 1,2 tys. nagrobków, przy czym liczba wszystkich miejsc pochówku szacowana jest na 3 tysi±ce.

W po³udniowej czê¶ci cmentarza znajduje siê dom przedpogrzebowy zbudowany w 1885 r. w stylu neoromañsko-mauretañskim wed³ug projektu Karola Korna w miejscu starszego, powsta³ego w roku 1867. Najcenniejszym elementem jego wyposa¿enia s± polichromie stropowe, wpisane do rejestru zabytków odrêbnie.

Po³o¿ony blisko centrum miasta cmentarz stanowi równie¿ enklawê dzikiej przyrody. Najcenniejszym elementem flory jest bluszcz pospolity z licznymi odmianami kwitn±cymi.

Na cmentarzu wci±¿ odbywaj± siê pochówki. [¼ród³o: Wikipedia, 540588]
wyznaniejudaizm
typ cmentarzawyznaniowy
stan cmentarzaczynny
[¼ród³o: Wikipedia, 540588]
Polska
obszar, na którym s± dostêpne us³ugi
obszar, na którym us³ugi nie s± dostêpne
Historia
Powstanie cmentarza.

Pierwsi ¯ydzi zamieszkuj±cy ¦l±sk Cieszyñski osiedlili siê w Cieszynie, gdzie w 1647 r. powsta³ prywatny cmentarz ¿ydowski. Chowano na nim ¯ydów z ca³ego regionu, tak¿e z Bielska, w którym przedstawiciele tego narodu zamieszkiwali na sta³e od po³owy XVII wieku. Z biegiem lat zwiêksza³a siê liczba bielszczan pochodzenia ¿ydowskiego. W 1837 r. by³o to ju¿ 427 osób. Tak liczna grupa w kilkutysiêcznym wówczas mie¶cie rozpoczê³a starania o utworzenie niezale¿nej od Cieszyna gminy. Wa¿nym krokiem w kierunku utworzenia samodzielnej instytucji reprezentuj±cej ¯ydów z Bielska i okolicy mia³o byæ tak¿e za³o¿enie w³asnego cmentarza.

Wybuch epidemii cholery w 1849 r. i zwi±zany z tym zakaz przewo¿enia zw³ok sta³ siê pretekstem do zakupu w lipcu 1849 r. przez spedytora Adolfa Brülla dzia³ki wartej 2500 guldenów (pieni±dze pochodzi³y z dobrowolnych sk³adek bielskiej spo³eczno¶æ ¿ydowskiej) w podmiejskiej wsi Aleksandrowice przeznaczonej na cmentarz ¿ydowski. Miesi±c pó¼niej, 17 sierpnia, Urz±d Obwodowy w Cieszynie wyda³ zezwolenie na uruchomienie kirkutu.

Pocz±tkowo w³a¶cicielem gruntu by³ Adolf Brüll, gdy¿ bielscy ¯ydzi nie tworzyli samodzielnej gminy, nale¿±c do gminy cieszyñskiej. W 1862 r. faktycznym dysponentem cmentarza zosta³ uznany przez w³adze bielski Zwi±zek Wyznaniowy (niem. ''Cultusvorstad''). Po oficjalnej rejestracji bielskiej gminy ¿ydowskiej prawo w³asno¶ci zosta³o 25 pa¼dziernika 1865 r. i 27 grudnia 1865 r. na Izraelick± Gminê Wyznaniow± w Bielsku (niem. ''Bielitzer Israelitische Cultusgemeinde'').

Ksiêgi metrykalne prowadzone s± dopiero od roku 1874, st±d nie wiadomo, kto by³ pierwszym pochowanym. Na podstawie zachowanej ksiêgi cmentarnej prowadzonej przez pierwszego opiekuna i prze³o¿onego cmentarza, Samuela Braunberga, wiadomo jest, ¿e pierwszego pochówku dokonano 31 lipca 1849 r.

Najstarszym zachowanym nagrobkiem jest macewa siedemnastoletniego Josefa Neumanna, zmar³ego 3 wrze¶nia 1849 r. Do 1995 r. znajdowa³a siê w centralnej czê¶ci sektora F, obecnie mo¿emy j± ogl±daæ w domu przedpogrzebowym. Inne groby z pocz±tków istnienia cmentarza równie¿ znajduj± siê w sektorze F, z czego wynika, ¿e jest to najstarsza czê¶æ nekropolii.

----


XIX i pocz±tek XX wieku.
W 1867 r. firma budowlana bielskiego architekta Andrzeja Walczoka zbudowa³a w po³udniowej czê¶ci cmentarza dom przedpogrzebowy. Koszty budowy zosta³y pokryte z dobrowolnych datków cz³onków miejscowej gminy ¿ydowskiej. Budynek sp³on±³ w latach 80. XIX w. Po uporz±dkowaniu terenu, w 1885 r., wzniesiono w tym samym miejscu nowy budynek zaprojektowany przez Karola Korna, który architektur± nawi±zywa³ do innych ¿ydowskich obiektów w mie¶cie - synagogi i siedziby kaha³u.

Trzy lata po utworzeniu Izraelickiej Gminy Wyznaniowej w Bielsku, w 1868 r., powsta³o ''Stowarzyszenie Chewra Kadisza Izraelickiej Gminy Wyznaniowej dla Pielêgnowania Chorych i Chowania Zw³ok w Bielsku'', zwane w skrócie ''Bractwem Pogrzebowym Chewra Kadisza''. Przejê³o ono obowi±zki zwi±zane z utrzymaniem i administrowaniem cmentarza.

Równie¿ w 1868 r. cesarz Franciszek Józef I wyda³ ustawê dotycz±c± miêdzywyznaniowych stosunków obywateli, która mówi³a m.in. o tym, ¿e ¿adna gmina wyznaniowa nie mo¿e odmówiæ pochówku na swoim cmentarzu osobie do tej gminy nie nale¿±cej je¿eli w miejscu ¶mierci b±d¼ znalezienia zw³ok nie ma cmentarza, ko¶cio³a czy wspólnoty wyznaniowej odpowiedniej dla zmar³ego albo te¿ chodzi o pochówek we wspólnym grobie rodzinnym. W Bielsku ustawa ta znalaz³a najwiêksze zastosowanie w odniesieniu do spokrewnionych ze sob± rodzin Friedländerów i Baumów. Ju¿ w roku wydania ustawy u boku Moritza Friedländera spocz±³ syn Wilhelm, bêd±cy luteraninem. Kilka lat pó¼niej na cmentarzu ewangelickim wystawiono okaza³y grobowiec, do którego postanowiono przenie¶æ cia³a zmar³ych cz³onków obu rodzin pochowanych na cmentarzu ¿ydowskim. Wydarzenie to spotka³o siê z krytyk± zarówno ¶rodowisk protestanckich, jak i ¿ydowskich. W pó¼niejszym okresie zdarza³o siê kilkukrotnie, ¿e na kirkucie grzebano osoby uwa¿aj±ce siê za ateistów, b±d¼ Gmina Wyznaniowa ¯ydowska wystêpowa³a z pro¶b±, by ¯yda pochowano w rodzinnym grobie na cmentarzu chrze¶cijañskim.

Wielu ¯ydów zosta³o w latach 1914-1918 zosta³o zmobilizowanych do walki na frontach I wojny ¶wiatowej. Wielu spo¶ród rannych w zachodniej Galicji trafia³o do Bielska: do szpitala miejskiego lub lazaretu przy koszarach na Górnym Przedmie¶ciu. Ci, którzy nie dochodzili do zdrowia, chowani byli na okolicznych cmentarzach. Dla ¿o³nierzy ¿ydowskich Bractwo Pogrzebowe Chewra Kadisza wyznaczy³o osobn± kwaterê we wschodniej czê¶ci kirkutu, stanowi±c± dzi¶ sektor E. Spoczywaj± tu zarówno ¿o³nierze armii Austro-Wêgier, jaki i polscy legioni¶ci oraz kilku jeñców rosyjskich. W¶ród ¿o³nierzy austro-wêgierskich pochowanych na cmentarzu ¿ydowskim w Aleksandrowicach jest trzech muzu³manów wchodz±cych w sk³ad pu³ków piechoty z Bo¶ni i Hercegowiny: Chatybarachmam Chabibulin, Dedo Karachodziæ i Bego Turonowiæ. Tylko niektórym ¿o³nierzom spoczywaj±cym ufundowano nagrobki, a do dzi¶ przetrwa³o ich zaledwie piêæ. Na pozosta³ych grobach Chewra Kadisza umie¶ci³o jedynie tabliczki z imieniem i nazwiskiem oraz numerem grobu.

W 1929 r. w kwaterze wojskowej powsta³ wspólny pomnik ¿o³nierski. Ma on kszta³t prostok±ta, który wewn±trz dzieli siê na trzy czê¶ci. Czê¶æ ¶rodkowa jest zwieñczona pó³kolistym ³ukiem, który nadaje jej kszta³t macewy. W zwieñczeniu tym wyrze¼biono Gwiazdê Dawida otoczon± napisem w jêzyku hebrajskim: - - / - , co w t³umaczeniu oznacza: ''Znak ten dla zabitych podczas wojny ¶wiatowej / 1914 - 1918''. Poni¿ej znajduje siê p³askorze¼bione przedstawienie symboliczne - drzewo z obciêtymi i po³amanymi ga³êziami symbolizuj±ce zmar³ych jako odciêtych/od³amanych od Drzewa ¯ycia. U podstawy znajduje siê granitowa tablica z tekstem w jêzyku jidysz: / - / 1914-1918 / / 1929, co w t³umaczeniu oznacza: ''Dla uczczenia / naszych ¿ydowskich bohaterów / 1914-1918 / ofiarowane przez Chewra / Kadisza Bielsko 1929''. Boczne czê¶ci pomnika zawieraj± dwie granitowe tablice z wyrytymi nazwiskami 61 spoczywaj±cych tam ¿o³nierzy.

W 1928 r. grupa ortodoksyjnych ¿ydów bielskich zwróci³a siê z pro¶b± do Chewra Kadisza, aby utworzyæ dla nich odrêbn± kwaterê na cmentarzu w Aleksandrowicach. Wcze¶niej byli oni chowani na kirkucie w Bia³ej, uwa¿anym za bardziej przyjazny dla ludno¶ci ortodoksyjnej, op³aty za pochówki w s±siednim mie¶cie by³y dwukrotnie wiêksze, co stanowi³o problem dla ubo¿szej czê¶ci spo³eczno¶ci. Rozmowy na ten temat ci±gnê³y siê 10 lat (patrz ni¿ej).

W latach 30., ze wzglêdu na znaczne wp³ywy finansowe Bractwa Pogrzebowego Chewra Kadisza, Zarz±d Gminy Wyznaniowej ¯ydowskiej (nowa nazwa od 1924 r.) postanowi³ przej±æ kompetencje i rozporz±dzanie funduszami Bractwa. Po rocznych negocjacjach uda³o siê doj¶æ obu stronom do porozumienia i gmina ¿ydowska przejê³a od 1 stycznia 1932 r. w³adzê nad gromadzeniem i rozporz±dzaniem finansami, pozostawiaj±c Chewra Kadisza wy³±cznie kwestie zwi±zane z chowaniem zmar³ych.

W 1931 r. dwaj cz³onkowie Chewra Kadisza, Ignacy Marmor oraz Filip Reich, korzystaj±c z rejestru za³o¿onego przez Samuela Braunberga, wykonali now± ksiêgê cmentarn±, zawieraj±c± wykaz wszystkich pochowanych w latach 1849-1931. Spis zawiera³ imiê, nazwisko, sektor, rz±d i numer grobu. By³ on systematycznie uzupe³niany, znajduj± siê w nim nawet wpisy z okresu powojennego.

W latach 30. Gmina Wyznaniowa ¯ydowska zakupi³a z przeznaczeniem na rozbudowê kirkutu dzia³kê s±siaduj±c± z cmentarzem od zachodu (dzisiejszy sektor G). Po jej nabyciu nasili³y siê ¿±dania ortodoksyjnych ¿ydów, aby utworzyæ dla nich odrêbn± kwaterê. Po 10 latach od rozpoczêcia negocjacji w tej sprawie, w 1938 r., w obecno¶ci ortodoksyjnego rabina Sterna, postêpowego rabina dr Steinera i prezesa gminy Zygmunta Arzta po¶wiêcono kwaterê. Nie wiadomo, gdzie dok³adnie siê znajdowa³a, poniewa¿ zosta³a ca³kowicie zniszczona w czasie wjny. Prawdopodobne jest jednak, ¿e miejscem pochówku ortodoksów by³a nowo zakupiona dzia³ka, gdy¿ wcze¶niej odrzucali oni mo¿liwo¶æ urz±dzenia kwatery na starej czê¶ci kirkutu. Na podstawie pisma Rudolfa Wiesnera do starosty bielskiego wiadome jest, ¿e w 1942 r. w kwaterze ortodoksyjnej znajdowa³o siê 45 grobów. Pismo to potwierdza tak¿e przypuszczenia nt. lokalizacji kwatery, gdy¿ czytamy w nim: ''(...) przeniesienia (...) z nowszej czê¶ci na starsz±''.

W roku 1938 Aleksandrowice sta³y siê czê¶ci± Bielska, wiêc cmentarz znalaz³ siê w granicach miasta.

II wojna ¶wiatowa.
Po w³±czeniu Bielska w sk³ad III Rzeszy w 1939 r. w³adze niemieckie utworzy³y na bazie Gminy Wyznaniowej ¯ydowskiej ''Radê Starszych'' (niem. ''Altenrat''), na czele której stan±³ Józef Trotter. Nowe cia³o przejê³o obowi±zki w zakresie zarz±dzania cmentarzem. Nieprecyzyjne zapisy w ksiêdze cmentarnej nie pozwalaj± na dok³adn± inwentaryzacjê pochówków w latach 1940-1944. Szacuje siê, ¿e w tym okresie pochowano na kirkucie ok. 20 osób (wszystkie w dzisiejszym sektorze A).

W pa¼dzierniku 1941 r. burmistrz Bielska, Rudolf Wiesner, wyst±pi³ z inicjatyw± likwidacji cmentarza. Teren cmentarza mia³ byæ wykorzystany pod budownictwo mieszkaniowe w ramach Programu Budownictwa Wojennego. Prezydent Rejencji w Katowicach zezwoli³ na likwidacjê, przy czym zgodzi³ siê na natychmiastow± budowê mieszkañ jedynie na nowej, zakupionej w latach 30. dzia³ce, pisz±c w pi¶mie do starosty bielskiego: ''istniej±ce groby musz± istnieæ przez 40 lat od ostatniego pochówku, w przeciwnym razie musi zostaæ dokonane przeniesienie grobów''. W³adze miejskie rozpoczê³y przygotowania do zagospodarowania nowej czê¶ci cmentarza, pojawi³ siê jednak problem w³asno¶ci w zapisie hipotecznym - miasto nie mog³o podzieliæ na mniejsze gruntu bêd±cego z punktu widzenia prawa w³asno¶ci± Gminy Wyznaniowej ¯ydowskiej. Problem zosta³ rozwi±zany dopiero w listopadzie 1942 r. NSDAP na Okrêg Górno¶l±ski w pi¶mie do Nadprezydenta Prowincji Górno¶l±skiej uregulowa³a kwestiê zamkniêcia cmentarzy ¿ydowskich: ''(...) ju¿ teraz zachodzi czê¶ciowa potrzeba zamkniêcia tych cmentarzy. (...) nie mo¿na siê w tej sprawie niewolniczo trzymaæ paragrafów ustawy, lecz trzeba robiæ to, co jest celowe i potrzebne.'' Po zgodzie nadprezydenta na natychmiastowe zamykanie kirkutów, los cmentarza w Bielsku by³ przes±dzony. 29 pa¼dziernika 1943 r. likwidacjê cmentarzy ¿ydowskich powstrzyma³o pismo Konserwatora Zabytków Prowincji, w którym czytamy, ¿e Pañstwowy Instytut Historii Nowych Niemiec zamierza spisaæ napisy z nagrobków na cmentarzach ¿ydowskich, gdy¿ s± one wa¿nym materia³em ¼ród³owym do badañ nad ''genealogi± ¿ydostwa i jego rozprzestrzenienia w¶ród ludno¶ci niemieckiej''. Po spisie definitywn± zgodê na zamkniêcie cmentarza wydano w lutym 1944 r. Nie wiadomo, dlaczego w³adze miejskie nie zrealizowa³y wcze¶niejszych zamierzeñ.

Ostatecznie bielski cmentarz ¿ydowski nie zosta³ zlikwidowany. Uleg³ jednak wielkim zniszczeniom. Skradziono b±d¼ zniszczono ponad po³owê nagrobków - dzi¶ jest ich 1200, podczas gdy liczba wszystkich grobów siêga 3000. Najbardziej ucierpia³ najstarszy sektor F, na którym brakuje 95% nagrobków, oraz ca³kowicie zlikwidowana kwatera dla ¿ydów ortodoksyjnych. Uszkodzony zosta³ równie¿ pomnik ¿o³nierski, dom przedpogrzebowy i mury.

Okres powojenny.

W marcu 1945 powsta³ Komitet ¯ydowski w Bielsku, który by³ pierwsz± w mie¶cie ¿ydowsk± organizacj± zajmuj±c± siê prowadzeniem ewidencji ocalonych ¯ydów i zapewnieniem pomocy, opieki socjalnej, wy¿ywienia i organizacj± ¿ycia religijnego. Przej±³ on obowi±zki zwi±zane z administrowaniem cmentarzem i opiek± nad nim. Dwa lata pó¼niej zosta³ przekszta³cony w ''Kongregacjê Wyznania Moj¿eszowego w Bielsku'' (od 1951 ''w Bielsku-Bia³ej'').

Tu¿ po wojnie na wielu nagrobkach osób zmar³ych przed 1939 zaczêto dopisywaæ siê informacje o krewnych, którzy zginêli w latach 40. By³y to zarówno krótkie dopiski, jak i do¶æ szczegó³owe opisy - kim byli, gdzie i kiedy zginêli itp.

28 wrze¶nia 1945 Starostwo Powiatowe w Bielsku skierowa³o do Komitetu ¯ydowskiego pismo, w którym nakazano w ci±gu miesi±ca usuniêcie z cmentarza napisów w jêzyku niemieckim w ramach akcji walki z niemczyzn±. 6 pa¼dziernika Komitet poinformowa³ starostwo o usuniêciu napisów, co nie by³o zgodne z prawd±, gdy¿ wiêkszo¶æ nagrobków zachowa³o niemieckie inskrypcje. W wielu przypadkach nagrobki zosta³y przewrócone czê¶ci± inskrypcyjn± w stronê ziemi w celu ukrycia napisów.

W grudniu 1946 Komitet Organizacyjny ¯ydowskich Kongregacji Wyznaniowych w Polsce przekaza³ z funduszu inwestycyjnego 50 000 z³ na rzecz renowacji powa¿nie zniszczonego cmentarza. Rok pó¼niej dokonano inwentaryzacji wyremontowanego domu przedpogrzebowego. Kolejny remont odby³ siê na pocz±tku lat 60., kiedy zdewastowano ceglane mury i bramy wej¶ciowe.

W 1963 na podstawie dekretu o maj±tkach opuszczonych i poniemieckich z 1945 cmentarz na skutek zasiedzenia przeszed³ na w³asno¶æ Skarbu Pañstwa. Kongregacja odwo³a³a siê od tej decyzji, dowodz±c, ¿e nieruchomo¶æ, bêd±ca ju¿ w latach 30. w³asno¶ci± gminy ¿ydowskiej, jest w jej posiadaniu jako czynny, u¿ytkowany cmentarz. Ponadto w my¶l ustawy z 1959 przejêcie na w³asno¶æ pañstwa czynnego cmentarza wyznaniowego nie mog³o siê odbyæ bez zgody Ministra Gospodarki Komunalnej. Mimo odwo³añ i protestów w³a¶cicielem cmentarza zosta³ Skarb Pañstwa.

5 pa¼dziernika 1965 Miejska Rada Narodowa w Bielsku-Bia³ej wyst±pi³a do Wojewódzkiej Rady Narodowej w Katowicach o zamkniêcie i likwidacjê czê¶ci cmentarza o powierzchni 9197 m - pustej dzia³ki zakupionej w latach 30. (dzi¶ sektor G). Mia³a ona zostaæ przeznaczona pod budownictwo mieszkalne. Kongregacja odwo³a³a siê od tej decyzji, argumentuj±c, ¿e w starszej czê¶ci zaczyna brakowaæ miejsca i w najbli¿szej przysz³o¶ci dzia³ka ta mo¿e byæ wykorzystywana. Ostatecznie katowicka WRN zgodzi³a siê na pozostawienie cmentarza w ca³o¶ci.

Jednocze¶nie w³adze miejskie i wojewódzkie postanowi³y zlikwidowaæ cmentarz w Bia³ej, przy ul. Wyzwolenia. Likwidacja nekropolii by³a zdaniem w³adz konieczna dla rozbudowy Po³udniowych Zak³adów Sprzêtu Sportowego Polsport. Po d³ugich dyskusjach Kongregacja zgodzi³a siê na ekshumacjê czê¶ci zw³ok z bialskiego kirkutu. Miêdzy czerwcem 1966 a majem 1967 ekshumowano prochy ze 170 spo¶ród oko³o 1700 grobów. Trafi³y one wraz z nagrobkami na cmentarz w Aleksandrowicach - na pust± dzia³kê, stanowi±c± dzisiejszy sektor G.

W 1972 na mocy postanowienia S±du Rejonowego w Bielsku-Bia³ej cmentarz ¿ydowski przeszed³ pod zarz±d miasta jako cmentarz komunalny.

Lata 50., 60. i 70. to postêpuj±ca dewastacja cmentarza. Hodowano tu zwierzêta domowe i ptactwo hodowlane, wypasano byd³o, a sala domu przedpogrzebowego sta³a siê miejscem sk³adowania trawy. Dwukrotnie, w 1962 i 1979, interweniowa³a w tej sprawie Miejska Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna. Problemem by³ te¿ brak nowej ksiêgi cmentarnej, uwzglêdniaj±cej zniszczenia z czasów wojny, przez co odwiedzaj±cy kirkut niejednokrotnie mieli trudno¶ci z odnalezieniem grobu.

W 1983 na mocy decyzji Pañstwowej S³u¿by Ochrony Zabytków cmentarz zosta³ uznany za zabytek. Rok pó¼niej Wojewódzki Konserwator Zabytków w Bielsku-Bia³ej przedstawi³ bielskiemu Zarz±dowi Zieleni Miejskiej dok³adny zakres niezbêdnych prac remontowych wraz z praktycznymi wskazówkami dotycz±cymi przeprowadzenia renowacji cmentarza i domu przedpogrzebowego. Pierwszy projekt remontu - wymiana pokrycia dachu domu przedpogrzebowego zosta³ pozytywnie zaopiniowany w 1985.

29 sierpnia 1988 na wniosek Wydzia³u Kultury i Sztuki Urzêdu Wojewódzkiego w Bielsku-Bia³ej formalnie orzeczono wpis ''ca³o¶ci cmentarza, w granicach ogrodzenia murem, wraz z murem ogrodzeniowym, nagrobkami, zieleni± cmentarn±, uk³adem alej i ¶cie¿ek, grobami i nagrobkami zabytkowymi, a tak¿e z zabytkowym domem przedpogrzebowym, murowanym z ceg³y, z jego wystrojem oraz zabudowaniami gospodarczo-mieszkalnymi i obrzêdowymi'' do rejestru zabytków województwa bielskiego pod numerem A-582/88. W 1997 na wniosek Gminy Wyznaniowej ¯ydowskiej wystrój malarski i posadzka domu przedpogrzebowego zosta³y odrêbnie wpisane do rejestru pod nuerem B-61/1.

Pod koniec lat 80. z inicjatywy ówczesnego opiekuna cmentarza, Leopolda Kleina, przedsiêwziêto akcjê porz±dkowania kirkutu, m.in. podnoszenia nagrobków przewróconych w latach 40. w celu ukrycia niemieckich napisów.

W 1991 do opieki nad cmentarzem zobowi±za³a siê Fundacja Rodziny Nissenbaumów. Gruntownie wyremontowa³a ona kwaterê ¿o³nierzy poleg³ych w I wojnie ¶wiatowej, odnawiaj±c wszystkie 61 grobów, a tak¿e pomnik ¿o³nierski. Rok pó¼niej przyst±piono do kolejnych prac renowacyjnych, które sta³y siê mo¿liwe dziêki dotacji Funduszu Wspó³pracy Polsko-Niemieckiej oraz zbiórce pieniêdzy w¶ród cz³onków Zwi±zku Bielsko-Bialskich ¯ydów w Izraelu. Fundusz remontowy wsparli tak¿e Wojewódzki Konserwator Zabytków w Bielsku-Bia³ej, Urz±d Wojewódzki w Bielsku-Bia³ej oraz Urz±d Rady Ministrów - Biuro ds. Wyznañ. W domu przedpogrzebowym wykonano prace, z dokumentacji których wynika, ¿e zapobieg³y katastrofie budowlanej, która grozi³a zabytkowemu budynkowi. Z pieniêdzy Fundacji Nissenbaumów teren wokó³ domu przedpogrzebowego zosta³ zrekultywowany, urz±dzono równie¿ trawniki. W tym samym czasie na cmentarz powróci³y fragmenty nagrobków, które w 1949 pos³u¿y³y przy budowie Pomnika Wdziêczno¶ci Armii Radzieckiej na pl. ¶w. Miko³aja. W 1999 rozpoczêto, finansowan± przez generalnego konserwatora zabytków, konserwacjê cennych polichromii stropowych w domu przedpogrzebowym. W tym samym roku Gmina Wyznaniowa ¯ydowska zleci³a uporz±dkowanie cmentarnej zieleni.

W 1992 nast±pi³a kolejna zmiana prawa w³asno¶ci cmentarza. Wojewoda bielski stwierdzi³ nabycie z mocy prawa nieruchomo¶ci na rzecz miasta Bielsko-Bia³a. Kongregacja Wyznania Moj¿eszowego odwo³a³a siê od tej decyzji do Krajowej Komisji Uw³aszczeniowej, która w 1993 uchyli³a decyzjê wojewody i przekaza³a sprawê do ponownego rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji. Sytuacja zmieni³a siê piêæ lat pó¼niej, w roku 1997, kiedy ten sam Urz±d Wojewódzki w Bielsku-Bia³ej w drodze administracyjnej zwróci³ prawo w³asno¶ci cmentarza Gminie Wyznaniowej ¯ydowskiej w Bielsku-Bia³ej, bêd±cej prawnym nastêpc± bielskiej Kongregacji Wyznania Moj¿eszowego.

W 1995 dokonano ponownej inwentaryzacji cmentarza. Oprócz spisu i nowej numeracji grobów, podzielono nekropoliê na siedem sektorów, dziel±cych siê na rzêdy.

W 2002 Urz±d Miejski w Bielsku-Bia³ej wyda³ ksi±¿kê autorstwa Jacka Proszyka pt. ''Cmentarz ¿ydowski w Bielsku-Bia³ej'', bêd±c± efektem badañ historycznych prowadzonych na cmentarzu od po³owy lat 90.

Dziêki zbiórkom pieniêdzy w¶ród mieszkañców miasta, w 2009 na cmentarzu ods³oniêto nowe nagrobki (pierwotne przepad³y w czasie wojny): Salomona Halberstama, Salomona Pollaka, Karola Korna oraz rabinów: Lazara Frankfurtera, Wolfa Lessera i Michaela Schönguta. W domu przedpogrzebowym ods³oniêto tablice ku czci Aleksandra Martena i Arie Jana Machaufa.

7 wrze¶nia 2009 ods³oniêto pomnik pomnik ''Ku pamiêci ¿ydowskich obywateli Bielska-Bia³ej i okolicy, którzy w latach 1939-1945 zostali zamordowani przez hitlerowców b±d¼ zmarli na wygnaniu''.

Statystyka pochówków.
Brak jest ksi±g metrykalnych obejmuj±cych zgony przez pierwsze 25 lat istnienia cmentarza, st±d te¿ wszelkie statystyki prowadzone s± dopiero od roku 1874. Na podstawie zachowanej ksiêgi cmentarnej prowadzonej od 1849 r. mo¿na jednak szacowaæ, ¿e w pierwszym okresie pochowano oko³o 500 osób.

Do 1939 r. liczba pochowków waha³a siê zazwyczaj miêdzy 20 a 50 w ci±gu roku. Najwiêcej, bo a¿ 85 osób pochowano w roku 1918. Liczbê tê zawy¿yli przede wszystkim ¿o³nierze. Od 1940 r. ilo¶æ osób grzebanych na kirkucie drastycznie spad³a, wynosz±c odt±d zawsze poni¿ej 10. W okresie powojennym kilkukrotnie nie odnotowano w ci±gu roku ¿adnego pochówku.

£±cznie w ci±gu 160 lat istnienia nekropolii pochowano na niej oko³o 3600 osób.

Najstarsze osoby pochowane na kirkucie w Aleksandrowicach to zmarli w wieku 104 lat: Salomon Hamburger (1771-1875) oraz Benjamin Falek (1896-2000). [¼ród³o: Wikipedia, 540588]
Po³o¿enie i kszta³t przestrzenny
Cmentarz ¿ydowski znajduje siê w ¶ródmiejskiej czê¶ci dzielnicy Aleksandrowice, pomiêdzy ulicami Cieszyñsk± na po³udniu i M. Konopnickiej na pó³nocy. Wed³ug numeracji po³o¿ony jest przy ul. Cieszyñskiej 92. Zajmuje piêæ dzia³ek ewidencyjnych: parcele budowlane nr 89 i 95 oraz parcele gruntowe nr 579/3, 580 i 584. Wokó³ wystêpuje zró¿nicowana zabudowa: kamienice, domy jednorodzinne oraz bloki mieszkalne (osiedla: Piastowskie i S³oneczne).

Powierzchnia kirkutu wynosi 23 900 m (2,39 ha), z czego same nagrobki zajmuj± ok. 10 tys. m (1 ha).

Obszar cmentarza to teren pochy³y, opadaj±cy ku ul. Cieszyñskiej. Dom przedpogrzebowy le¿y na wysoko¶ci 361 m n.p.m.

Na cmentarz prowadz± trzy bramy: dwie od strony ul. Konopnickiej oraz jedna, g³ówna, od strony ul. Cieszyñskiej. G³ówna aleja biegnie od domu przedpogrzebowego w kierunku pó³nocnym. Jest ona zwana ''Alej± Zas³u¿onych''.

Bielski kirkut mo¿na podzieliæ na trzy zasadnicze czê¶ci. Na po³udniu, w otoczeniu zieleni pozbawionej nagrobków, znajduje siê dom przedpogrzebowy. Za nim rozci±ga siê prostok±tna powierzchnia grzebalna, w wiêkszo¶ci zape³niona grobami. Czê¶æ trzecia to oddzielona od reszty murem dzia³ka dokupiona w okresie miêdzywojennym, na której znajduj± siê jedynie groby przeniesione z cmentarza przy ul. Wyzwolenia.

Od 1995 r. nekropolia podzielona jest na siedem sektorów oznaczonych literami A-G, które z kolei dziel± siê na rzêdy.

Sektor A jest najm³odsz± i najlepiej zachowan± kwater±, zlokalizowan± w czê¶ci po³udniowo-wschodniej. Sektor B znajduje siê równie¿ w czê¶ci po³udniowej (na zachód od sektora A) i by³ u¿ytkowany od koñca XIX w. do lat 20. nastêpnego stulecia. Sektor C, u¿ytkowany w tym samym okresie co B i po³o¿ony na pó³noc od A, to kwatera obejmuj±ca groby najbogatszych osób, na co wskazuje przede wszystkim kszta³t oraz wielko¶æ nagrobków. Sektor D po³o¿ony w czê¶ci pó³nocno-zachodniej jest kwater± dzieciêc±, na której chowano dzieci i m³odzie¿, które nie ukoñczy³y 13 lat. By³ u¿ytkowany od za³o¿enia cmentarza do czasów II wojny ¶wiatowej. Jest bardzo zaniedbany, a wiêkszo¶æ spo¶ród niewielu zachowanych nagrobków jest uszkodzona. Sektor E le¿y pomiêdzy sektorami A i D. Pochowano tu ¿o³nierzy pochodzenia ¿ydowskiego, którzy zginêli podczas I wojny ¶wiatowej. Sektor F w czê¶ci pó³nocno-zachodniej najstarsza czê¶æ cmentarza, na której zachowa³o siê bardzo ma³o nagrobków. Szacuje siê, ¿e brakuje na nim oko³o 95% mogi³. Sektor G jest najrozleglejsz±, a zarazem posiadaj±c± najmniej grobów czê¶ci± kirkutu. Obszar oddzielony murem od reszty by³ u¿ytkowany dwukrotnie: w latach 30. XX wieku utworzono tu zniszczon± w czasie wojny kwaterê ortodoksyjn±, a w latach 60. pochowano tu przymusowo ekshumowane zw³oki z likwidowanego cmentarza przy ul. Wyzwolenia. Znajduje siê w czê¶ci zachodniej, na dzia³ce dokupionej w okresie miêdzywojennym. [¼ród³o: Wikipedia, 540588]
Nagrobki
Forma.



Formy nagrobne wystêpuj±ce na bielskim kirkucie mo¿na podzieliæ, bior±c pod uwagê czas powstania.

Od powstania cmentarza w 1849 r. a¿ do koñca XIX w. najpopularniejsze by³y klasyczne macewy wykonane z piaskowca - prostok±tne p³yty zamkniête ³ukiem pó³kolistym lub dwuspadowo, w zwieñczeniu których znajduje siê ornament, przedstawienie symboliczne b±d¼ formu³a wstêpna inskrypcji, a ¶cianê przedni± wype³nia epitafium. Zdarzaj± siê te¿ macewy, których zwieñczenia ujêto w æwierækoliste naddatki, a tak¿e posiadaj±ce wyodrêbniony trójstopniowy cokó³ i przyczó³ek oddzielony belkowaniem. Na kilku grobach ma³¿eñstw umieszczono macewy podwójne. Wiêkszo¶æ macew z bielskiej nekropolii zosta³a skradziona w latach 40. XX w., b±d¼ uleg³a zniszczeniu w wyniku erozji. Najwiêcej zachowa³o siê w najstarszym sektorze F.

Bardziej zamo¿ne osoby, ulegaj±c wp³ywom kultury austriackiej, stawia³y na grobach bliskich du¿ych rozmiarów (do 3 m) obeliski. S± to monolityczne s³upy czworoboczne w formie ostros³upa, zwê¿aj±ce siê ku górze, ¶ciête u szczytu, umieszczone na cokole lub postumencie. Napisy znajduj± siê zarówno na postumencie, jak i w czê¶ci górnej. Obeliski szybko sta³y siê najpopularniejsz± form± nagrobn± i by³y powszechnie stosowane do lat 20. XX wieku.

Rzadsze by³y w pocz±tkach XX stulecia groby w formie aediculi - wnêki lub kapliczki umieszczonej na cokole. Zdarza siê, ¿e ich fronton wsparty jest na dwóch kolumnach.

W okresie miêdzywojennym rozpowszechni³y siê stele - pionowe, zdobione p³yty, ograniczone po bokach symetrycznymi pó³kolumnami, przytrzymuj±cymi profilowany gzyms i zwieñczone frontonem w ró¿norodnych kszta³tach. Pomiêdzy pó³kolumnami znajduje siê tablica inskrypcyjna, a w zwieñczeniu przedstawienia symboliczne. Stawiano wówczas tak¿e prostok±tne p³yty pozbawione ornamentyki.

Po II wojnie ¶wiatowej na grobach zaczêto stawiaæ proste, pionowe p³yty z p³askim zwieñczeniem lub pó³kolistym ³ukiem. Na tym tle wybitn± skromno¶ci± cechuje siê grób Benziona Sokirañskiego (zm. 1953), którego jedynym elementem dekoracyjnym jest Gwiazda Dawida.

Do nagrobków, których nie mo¿na zakwalifikowaæ do ¿adnej z wymienionych form nale¿±:
* nagrobek Alberta Liechtensteina (zm. 1873) w formie kanelowanej kolumny umieszczonej na postumencie z tablicami inskrypcyjnymi
* nagrobek Mendla Ginzburga (zm. 1968) w formie prostopad³o¶cianu foremnego wykonanego z lastriko; na jednym z jego boków umieszczono marmurow± Gwiazdê Dawida, w centralnej czê¶ci której wpisano inskrypcjê, a w rogach piêæ liter formu³y koñcowej:
* funkcjonalistyczne nagrobki Alfreda Wachtla (zm. 1934) oraz Moritza Heilperna (zm. 1932)
* secesyjny grobowiec Theodora (zm. 1912) i Eveliny (zm. 1925) Pollaków
* nagrobek ma³¿eñstwa Charlotte (zm. 1907) i Samuela (zm. 1912) Schindelów w formie dwóch macew z czarnego marmuru zawieszonych na kutym metalowym ogrodzeniu z bogat± ornamentyk± ro¶linn±
* nagrobek Brunona Rauchmanna (zm. 1926) w formie obelisku sk³adaj±cego siê z czworobocznego s³upa zakoñczony prostopad³o¶cianem, maj±cym cztery górne krawêdzie ujête w æwierækoliste naddatki; swoim kszta³tem przypomina nagrobne formy rze¼biarskie staro¿ytnej Grecji i Egiptu, a tak¿e o³tarz ze ¦wi±tyni Jerozolimskiej
* nagrobek Henryka Lufta-Lotara (zm. 1979) w formie podwójnego metalowego prêta przypominaj±cego swoim kszta³tem zwieñczon± pó³koli¶cie macewê, z przymocowan± w górnej czê¶ci tablic± inskrypcyjn±; do obramowania znajduj±cego siê w zwieñczeniu przymocowano Gwiazdê Dawida wpisan± w okr±g

Wspó³czesne nagrobki nie ró¿ni± siê niczym (poza brakiem krzy¿a) od grobów na cmentarzach chrze¶cijañskich.

Wielko¶æ.

Najwiêkszym pojedynczym nagrobkiem (a zarazem jednym z najstarszych) jest obelisk upamiêtniaj±cy zmar³ego w 1862 r. fabrykanta Moritza Bauma. Ma wysoko¶æ 3 m, wymiary podstawy 0,9 × 0,45 m oraz wymiary przy zwieñczeniu 0,7 × 0,45 m.

Inne wysokie obeliski upamiêtniaj± dr Josefa Körbela - 3,2 m oraz kupca Isaaka Goldberga - 3 m. Niewiele mniejsze s± obeliski na grobach Susanny Baum i Leopolda Bauma. Najni¿szy ustawiony jest na grobie Emila Neumana - ma 60 cm. Najczê¶ciej jednak groby w formie obelisku osi±gaj± od 1,5 do 2 m wysoko¶ci.

Najmniejszymi z kolei nagrobkami s± macewy dzieciêce.

Od pojedynczych nagrobków o wiele wiêksze s± grobowce, których ¶rednie wymiary to 3 m wysoko¶ci i 3 m szeroko¶ci. Najwiêkszym jest, w ca³o¶ci wykonany z czarnego marmuru, zwieñczony dwuspadowo, otoczony kutym metalowym ogrodzeniem, prostok±tny pomnik upamiêtniaj±cy kupca Hermanna Lindnera i jego ¿onê Rosê.

Materia³y.
Nagrobki znajduj±ce siê na bielskim cmentarzu ¿ydowskim wykonane zosta³y z wielu ró¿nych surowców, pocz±wszy od s³abej jako¶ci piaskowca po szlachetne odmiany marmuru.

Materia³y, które pos³u¿y³y do budowy nagrobków na kirkut to:
* piaskowiec (m.in. piaskowiec straceñski pochodz±cy z niedalekiej Straconki)
* wapieñ (bia³y drobnoziarnisty, krystaliczny gruboziarnisty, lipnicki)
* granit czerwony i szary
* marmury: bia³y, szary, ró¿owy i czarny
* lastriko
* grube, szklane p³yty, z których wykonano kilka tablic inskrypcyjnych
* metal (g³ównie ¿eliwne prêty i mosiê¿ne tablice inskrypcyjne)

Inskrypcje.
Inskrypcje najczê¶ciej s± wykonane w formie rytego napisu, do rzadko¶ci nale¿± napisy wypuk³e. Zdarza siê, ¿e imiê zmar³ego b±d¼ formu³a koñcowa maj± formê p³askorze¼by.

Teksty na nagrobkach bielskiego kirkutu wykuto w czterech jêzykach: hebrajskim, niemieckim, polskim oraz jidysz. Wiêkszo¶æ posiada inskrypcje podwójne: po hebrajsku oraz w którym¶ z pozosta³ych jêzyków. Praktycznie wszêdzie znajduj± siê dwa elementy inskrypcji hebrajskiej - formu³a wstêpna lub oraz koñcowa .

Inskrypcje w jêzyku hebrajskim.

Inskrypcje w, uwa¿anym za ¶wiêty, jêzyku hebrajskim, wystêpuj± na wiêkszo¶ci nagrobków. S± one wykonane klasycznym alfabetem hebrajskim, a litery s± pozbawione ozdobników. Ze wzglêdu na postêpowy charakter bielskiej gminy, a przez to przywi±zywanie mniejszej wagi do tradycyjnych formu³, zdecydowanie d³u¿sze inskrypcje (nawet 20 wersów) wystêpuj± na grobach przeniesionych z nekropolii przy ul. Wyzwolenia. Na pozosta³ych rzadko przekraczaj± 10 wersów.

W okresie miêdzywojennym ilo¶æ inskrypcji hebrajskich na nowych grobach zaczê³a bardzo szybko maleæ. Wynika³o to g³ównie z powodu wysokich kosztów wykucia napisów. Jednocze¶nie po II wojnie ¶wiatowej w wielu przypadkach zrezygnowano z umieszczania hebrajskich napisów - spo¶ród powsta³ych po wojnie nagrobków tylko dwa (Tylla Schlenger i Mosze Loschsberger) maj± inskrypcje wy³±cznie hebrajskie. Odej¶cie od tradycji spowodowane by³o m.in. brakiem dobrej znajomo¶ci hebrajskiego w¶ród cz³onków gminy wyznaniowej oraz brakiem kamieniarzy znaj±cych hebrajski alfabet - ostatnim by³ Szymon Wulkan zmar³y w 1969 r.

W koñcu XX wieku bielska gmina ¿ydowska powróci³a do tradycji umieszczania inskrypcji hebrajskich na nagrobkach wykonywanych na jej zamówienie.

W wielu przypadkach inskrypcje hebrajskie wystêpuj± obok napisów w jêzyku niemieckim lub polskim.

Schemat inskrypcji hebrajskich.
Hebrajskie inskrypcje na cmentarzu ¿ydowskim w Bielsku-Bia³ej posiadaj± jednolity schemat charakterystyczny dla wszystkich ¿ydowskich grobów. Sk³adaj± siê z nastêpuj±cych czê¶ci:
* wstêpna formu³a pogrzebowa lub , co jest skrótem od wyrazów oznaczaj±cych ''tu le¿y pochowany'' lub ''tu ukryty''; formu³a ta wystêpuje na prawie wszystkich grobach, nawet tych pozbawionych jakichkolwiek innych inskrypcji hebrajskich
* informacje o p³ci, wieku i stanie cywilnym zmar³ego
* epitety pochwalne oraz tytu³y, godno¶ci i urzêdy, jakie zmar³y pe³ni³; na nielicznych nagrobkach informacje, czym zajmowa³ siê za ¿ycia
* hebrajskie (czêsto odmienne od niemieckiego/polskiego) imiê zmar³ego (które czêsto jest wyró¿nione powiêkszonymi literami lub ozdobn± ramk±), imiê ojca (czasami wraz z miejscem, z której pochodzi³), a w przypadku kobiet - tak¿e mê¿a; do imion tych do³±czone s± zazwyczaj zwroty typu ''b³ogos³awionej pamiêci'' (-), ''pan'' (), ''czcigodny pan'' (), ''niech spoczywa w pokoju'' (), ''niech wiat³o jego ¶wieci'' (), ''uczony pan'' () itp.
* data ¶mierci i czasami data pogrzebu (obie zapisane wed³ug kalendarza ¿ydowskiego) poprzedzone s³owem ''odszed³'' (); zazwyczaj w pe³nej formie dzieñ-miesi±c-rok
* na niektórych grobach wierszowany tekst zawieraj±cy m.in. epitety pochwalne, lamentacje, cytaty biblijne itp; czasami tworzy on akrostych tworz±cy imiê zmar³ego;
* formu³a koñcowa w postaci skrótu (''taw, nun, cadi, bet, hei''), który w rozwiniêciu oznacza - ''Niech jego dusza ma udzia³ w ¿yciu wiecznym''; formu³a ta wystêpuje na prawie wszystkich grobach, nawet tych pozbawionych jakichkolwiek innych inskrypcji hebrajskich

Inskrypcje w jêzyku niemieckim.

Inskrypcje w jêzyku niemieckim nale¿± do, zaraz po hebrajskich, najczê¶ciej spotykanych, poniewa¿ przed 1945 r. dla wiêkszo¶ci bielskich ¿ydów by³ on jêzykiem ojczystym. Tekst niemiecki jest pisany zarówno zwyk³± czcionk±, jak i kursyw± oraz pismem gotyckim.

Inskrypcje niemieckie nie mia³y ustalonego schematu i ró¿ni± siê od siebie pod wzglêdem ilo¶ci tekstu. Spotkaæ mo¿na bardzo krótkie informacje - imiê i nazwisko oraz daty urodzenia i ¶mierci, nieco d³u¿sze, zawieraj±ce np. informacje o zawodzie czy dzia³alno¶ci, ale tak¿e - wzorowane na hebrajskich - wiersze o cnotach zmar³ego, sensie ¿ycia, Bogu, ¿a³obie po ¶mierci, a tak¿e dzia³alno¶ci i zas³ugach. Formu³y koñcowe nie ró¿ni± siê od umieszczanych na grobach chrze¶cijañskich.

Daty zapisane s± wed³ug kalendarza gregoriañskiego.

Inskrypcje w jêzyku polskim.

Pierwsze inskrypcje w jêzyku polskim zaczê³y siê pojawiaæ w okresie miêdzywojennym. Pocz±tkowo by³y to krótkie informacje (np. ''urodzony'', ''zmar³'') oraz formu³y koñcowe. Rzadziej spotykane by³y napisy wy³±cznie po polsku.

Polskie inskrypcje rozpowszechni³y siê po II wojnie ¶wiatowej. Pocz±tkowo by³y to przede wszystkim dopisywane na grobach osób zmar³ych przed 1939 r. informacje o krewnych, którzy zginêli w latach 40. S± to zarówno krótkie dopiski, jak i do¶æ szczegó³owe opisy - kim byli, gdzie i kiedy zginêli itp. Spo¶ród zwrotów spotykanych na nagrobkach najczê¶ciej wystêpuj±: ''ku pamiêci'', ''pamiêci ofiar okupacji hitlerowskiej'', ''zamordowani w latach 1939-1945'', ''mêczennikom terroru hitlerowskiego'' oraz ''pamiêci pomordowanych przez zbirów hitlerowskich / hitlerowskich barbarzyñców''. Po polsku wyryto tak¿e napisy na grobach ¿ydowskich ¿o³nierzy poleg³ych podczas wojny. W pó¼niejszym okresie, ze wzglêdu na brak ludno¶ci niemieckojêzycznej oraz coraz s³absz± znajomo¶æ hebrajskiego, polski sta³ siê dominuj±cym jêzykiem na nowych nagrobkach.

Daty zapisane s± wed³ug kalendarza gregoriañskiego. Zdarza siê, ¿e obok znajduje siê data wed³ug kalendarza ¿ydowskiego.

Inskrypcje w jêzyku jidysz.

Inskrypcje w jêzyku jidysz, dialekcie wytworzonym przez ¶redniowiecznych ¯ydów zamieszkuj±cych pañstwa niemieckie, nale¿± na bielskim cmentarzu do najrzadszych. Wynika to z faktu, ¿e bielscy ¯ydzi praktycznie w ogóle go nie u¿ywali - przewa¿a³a to ludno¶æ niemieckojêzyczna (rzadziej polskojêzyczna), podczas gdy w liturgii u¿ywano hebrajskiego.

Najd³u¿sza zachowana inskrypcja w jidysz znajduje siê na pomniku upamiêtniaj±cym ¿o³nierzy ¿ydowskiego pochodzenia, którzy zginêli w czasie I wojny ¶wiatowej.

Symbolika.
Na wielu nagrobkach, oprócz inskrypcji, znajduj± siê przedstawienia symboliczne. Najczê¶ciej s± to p³askorze¼by zwieñczaj±ce epitafia. Spe³niaj± one zarówno funkcjê dekoracji, jak i symbolu.

W porównaniu z wieloma innymi kirkutami, bielski jest do¶æ ubogi w symbolikê nagrobn±. Wynika to m.in. z faktu, ¿e by³a ona chêtniej stosowana przez ¶rodowiska ortodoksyjne, a gmina bielska mia³a charakter postêpowy.

Symbole nagrobne spotykane na cmentarzu ¿ydowskim w Bielsku-Bia³ej to:
* Gwiazda Dawida - symbol stosowany w staro¿ytno¶ci jako znak magiczny, obecnie oznaczaj±cy przynale¿no¶æ do narodu ¿ydowskiego; znajduje siê na kilkunastu grobach;
* Palma lub drzewo - symbol odnosz±cy siê prawdopodobnie do wersetu ''Sprawiedliwy jak palma zakwitnie'' z psalmu 92, stanowi±cy równie¿ odzwierciedlenie têsknoty za Ziemi± Obiecan±; jest najpopularniejszym symbolem spotykanym na nekropolii i wystêpuje zarówno w formie ca³ego drzewa (najczê¶ciej z odciêtymi ga³êziami), jak i samych li¶ci;
* Korona - symbol wystêpuj±cy tylko na grobach mê¿czyzn, najczê¶ciej odnoszony do pobo¿no¶ci zmar³ego lub faktu, ¿e sta³ on na czele rodziny, gminy, b±d¼ jakiej¶ innej grupy; czêsto w samej koronie lub obok niej wyryte s± litery lub ca³y wyraz - ''Keter Szem Tow'' (''korona dobrego imienia'');
* D³onie kap³ana u³o¿one w ge¶cie b³ogos³awieñstwa - symbol spotykany wy³±cznie na grobach mê¿czyzn; oznacza przynale¿no¶æ do rodu Kap³anów;
* Dzban i misa - symbol umieszczany wy³±cznie na nagrobkach mê¿czyzn, oznaczaj±cy przynale¿no¶æ do pokolenia Lewiego;
* ¦wiecznik - symbol spotykany wy³±cznie na grobach kobiet, przedstawiany w formie wieloramiennej, pojedynczych ¶wiec lub lichtarzy; zdarza siê, ¿e przedstawione ¶wiece s± z³amane, symbolizuj±c przerwane ¿ycie;
* Kwiaty i inne ro¶liny - symbole spotykane g³ównie na grobach dzieci i osób zmar³ych w m³odym wieku; na wielu nagrobkach wystêpuj± tak¿e stylizowane ornamenty ro¶linne;
* Lwy - symbol odnosz±cy siê bezpo¶rednio do pokolenia Judy; na nagrobkach czêsto przybieraj± formê pary lwów heraldycznych;
* Sierp i m³ot - na bielskim cmentarzu znajduje siê prawdopodobnie jedyny nagrobek, w którego zwieñczeniu wykuto w³a¶nie te symbole; upamiêtnia on cz³onkiniê PZPR (brak bli¿szych informacji o dzia³alno¶ci), Zofiê Herbst zmar³± w 1950 r.;

Czê¶æ z tych symboli ³±czy siê ze sob± na nagrobkach. Zdarza siê równie¿, ¿e na jednym grobie umieszczono kilka przedstawieñ symbolicznych.

Kamieniarze.

Dziêki zamieszczonym na nagrobkach sygnaturom znanych jest wiêkszo¶æ nazwisk kamieniarzy wykonuj±cych groby na bielski cmentarz ¿ydowski.

Najwiêcej nagrobków pochodzi z zak³adu Salomona Leisera Wulkana. By³ on cz³onkiem wywodz±cej siê z O¶wiêcimia rodziny o wieloletnich tradycjach kamieniarskich. Mia³ pocz±tkowo zak³ad przy pl. Solnym w O¶wiêcimiu, a nastêpnie w Bielsku przy ul. Blichowej 19, potem Nad ¦cie¿k± 5. O prê¿nej dzia³alno¶ci jego zak³adu ¶wiadcz± przede wszystkim bardzo liczne reklamy zamieszczane w bielskich gazetach: ''Bielitz-Bialaer Anzeiger'' (pol. ''Wie¶ci Bielsko-Bialskie'') oraz ''Jüdisches Volksblatt - Tygodnik ¯ydowski''.

Spora czê¶æ grobów zosta³a tak¿e wykonana w zak³adach:
* A.J. Wulkana z O¶wiêcimia (nagrobki na cmentarz przy ul. Wyzwolenia, przewa¿nie na zamówienie ortodoksyjnej czê¶ci spo³eczno¶ci ¿ydowskiej obu miast; charakteryzuj± siê du¿± ilo¶ci± inskrypcji w jêzyku hebrajskim)
* Theodora Grögera z Bielska (g³ównie najdro¿sze i najbardziej ekskluzywne grobowce)
* Josefa Scheuerera z Bia³ej (podobnie jak Gröger, by³ wykonawc± dro¿szych nagrobków)

Pojedyncze nagrobki pochodz± z zak³adów, którzy prowadzili nastêpuj±cy kamieniarze:
* Ryszard Borger z Bielska
* Salomon Allerhand z Bia³ej
* Neuhoff z Bielska
* Weinlich z Opawy
* Becke z Morawskiej Ostrawy
* Bracia Figatner z Krakowa
* Smetana z Morawskiej Ostrawy
* M. Sonnenschein z Wiednia
* Ed. Hauser z Wiednia [¼ród³o: Wikipedia, 540588]
Dom przedpogrzebowy
Dom przedpogrzebowy, czyli budynek, w którym odbywaj± siê nabo¿eñstwa ¿a³obne, znajduje siê w po³udniowej czê¶ci cmentarza, naprzeciw wej¶cia od strony ul. Cieszyñskiej, w otoczeniu zieleni. Obrzêdy pogrzebowe odprawiane s± w sali znajduj±cej siê w ¶rodkowej czê¶ci budynku. Skrzyd³o zachodnie mie¶ci kostnicê, natomiast w skrzydle wschodnim zamieszkuje opiekun cmentarza wraz z rodzin±.

Pierwszy dom przedpogrzebowy zosta³ zbudowany w 1867 r. przez firmê budowlan± bielskiego architekta Andrzeja Walczoka. Koszty budowy zosta³y pokryte z dobrowolnych datków cz³onków miejscowej gminy ¿ydowskiej. Na pocz±tku lat 80. XIX w. budowla, znacznie mniejsza od obecnej, sp³onê³a. Po uporz±dkowaniu terenu, w 1885 r., wzniesiono w tym samym miejscu nowy budynek zaprojektowany przez Karola Korna.

Obecnie jest to jedyny ¿ydowski budynek sakralny w mie¶cie. Jego architektura (³±cz±ca w sobie elementy neoromanizmu i stylu mauretañskiego), a w szczególno¶ci dwubarwna (czerwono-¿ó³ta) elewacja jest zbli¿ona do architektury innych obiektów projektu Korna - nieistniej±cej ju¿ synagogi przy ul. Mickiewicza oraz s±siaduj±cego z ni± budynku S±du Rejonowego (dawnej siedziby ¿ydowskiej gminy wyznaniowej w Bielsku), a tak¿e Dworca G³ównego.

Dach domu przedpogrzebowego jest przykryty blach± na wiê¼bie drewnianej. Posadzka w sali g³ównej wykonana zosta³a z dwubarwnej terakoty obwiedzionej bordiur± o plecionkowym ornamencie.

Najcenniejszym elementem wnêtrza budynku s± polichromie stropowe znajduj±ce siê w sali g³ównej. Zajmuj± powierzchniê 144 m (16 × 9 m). Zaprojektowano je na zasadzie podzia³ów przy zastosowaniu profilowanych belek ze z³oconymi kanelurami. Podstawy belek mierz± 1 × 0,15 m, natomiast profilowane belki 1 × 0,5 m. Strop oddzielony jest od ¶cian malowanymi podzia³ami fasety i profilowanymi gzymsami. Polichromiê wykonano w technice klejowej, na cienkiej zaprawie wapienno-piaskowej, po³o¿onej na trzcinowej macie, przybitej do drewnianej podsufitki, sk³adaj±cej siê z drobnych beleczek przylegaj±cych do siebie.

Kasetonowy strop oparty jest na harmonijnej kompozycji z kwadratów i prostok±tów o zró¿nicowanej wielko¶ci. Najwiêksze trzy kwadratowe kasetony wype³niaj± w uk³adzie pasowym ¶rodkow± czê¶æ sufitu. Wyznaczaj± równie¿ dwie prostopad³e osie symetrii, na których opiera siê ca³a struktura stropu. Po obu stronach linii powsta³y analogiczne uk³ady kasetonów. Najmniejsze kwadratowe kasetony umieszczono wzd³u¿ ¶cian bocznych, przez co powsta³o ozdobne obramowanie otaczaj±ce ¶rodkowe kasetony posiadaj±ce najbogatsz± polichromiê. Im dalej od ¶rodka, tym wielko¶æ kasetonów siê zmniejsza. Uk³ad polichromii tworzy wra¿enie zwartej ca³o¶ci podporz±dkowanej kluczowym elementom, co ¶wiadczy o inspiracji architekta sztuk± klasyczn±. Odwo³ywanie siê do niej widoczne jest równie¿ w ornamentyce. Najbardziej oddalone kasetony zdobi± dekoracje ro¶linne i motywy geometryczne potraktowane do¶æ swobodnie. W kasetonach bezpo¶rednio przylegaj±cych do trzech najwiêkszych motywy ro¶linne s± o wiele bardziej podporz±dkowane ograniczonym p³aszczyznom geometrycznym. Z kolei kluczowe dla ca³ej struktury kasetony ¶rodkowe posiadaj± bardzo drobiazgowy uk³ad ornamentów ro¶linnych zamkniêtych na bardzo ma³ych geometrycznych polach, z których ka¿de zosta³o wykonane z wielk± dok³adno¶ci± i dba³o¶ci± o ka¿dy element.

Strop jest jedynym w regionie zachowanym tego typu malowid³em ¿ydowskiej kultury sakralnej. Autor dzie³a pozostaje nieznany.

¦ciany podzielone s± pilastrami na pola - po sze¶æ pilastrów na ¶cianie wschodniej i zachodniej oraz po cztery na ¶cianie pó³nocnej i po³udniowej. Na ¶cianach znajduj± siê polichromie, maj±ce powierzchniê 350 m (16 × 7 na ¶cianie wschodniej i zachodniej oraz 9 × 7 m na ¶cianie pó³nocnej i po³udniowej). Zosta³y one jednak zamalowane w bia³± farb±, przez co mo¿na zobaczyæ tylko niewielkie fragmenty, ods³oniête w wyniku prac konserwatorskich.

Ca³o¶æ wystroju malarskiego ¶cian i sufitu oraz posadzka podlegaj± ochronie prawnej. W 1997 r. na wniosek Gminy ¯ydowskiej zosta³y odrêbnie wpisane do rejestru zabytków pod numerem B-61/1.

We wnêtrzu sali g³ównej znajduj± siê piêæ tablic upamiêtniaj±cych bielskie rodziny, które zginê³y w czasie II wojny ¶wiatowej (Bochnerowie, Popio³owie, Goldfreundowie, Rosenzweigowie i Königsbergowie), tablica upamiêtniaj±ca wieloletniego rabina bielskiego - Markusa Steinera, tablica upamiêtniaj±ca aktora i re¿ysera teatralnego i filmowego Aleksandra Martena, a tak¿e tablica ''Pamiêci ¿o³nierzy, ¿ydowskich mieszkañców Bielska-Bia³ej i okolic poleg³ych w II wojnie ¶wiatowej w walce o wolno¶æ Polski''. Przed ¶cian± wschodni± znajduje siê symboliczny marmurowy nagrobek z cytatem z Ksiêgi Ezechiela i podpisem: ''Pamiêci ¯ydów pomordowanych w czasie II wojny ¶wiatowej''. W domu przedpogrzebowym umieszczono tak¿e najstarszy nagrobek - macewê Josefa Neumanna zmar³ego 3 wrze¶nia 1849 r., która nie mog³a byæ d³u¿ej poddawana czynnikom atmosferycznym. [¼ród³o: Wikipedia, 540588]
Fauna i flora
Cmentarz ¿ydowski stanowi jedn± z enklaw dzikiej przyrody w centrum Bielska-Bia³ej.

Najcenniejszym elementem flory jest bluszcz pospolity z czêsto tu spotykanymi okazami kwitn±cymi. Oplata on drzewa, groby i mury, a tak¿e p³o¿y siê na gruncie. Najbujniej pokrywa sektor F. Bluszcz ro¶nie na kirkucie od dawna, o czym ¶wiadczy grubo¶æ pêdów siêgaj±ca 15 cm.

Spo¶ród drzew, najwiêcej jest tui (ok. 40), akacji (ok. 30), klonów zwyczajnych (ok. 30) oraz kasztanowców (ok. 20). Ponadto ro¶nie tak¿e kilka egzemplarzy jesionów, wierzb, jode³, modrzewi, jaworów, cisów pospolitych, cyprysów i cyprysików nutkajskich. Ubytki w postaci powalonych drzew s± systematycznie uzupe³niane m³odymi egzemplarzami. Do najcenniejszych elementów drzewostanu nale¿±: ci±g robinii akacjowych w odmianie kulistej wzd³u¿ Alei Zas³u¿onych oraz dwie aleje kasztanowców - w sektorze F oraz pomiêdzy sektorami F i B (korony drzew w pierwszej z nich by³y niegdy¶ specjalnie kszta³towane w celu podniesienia walorów estetycznych), a tak¿e pojedyncze okazy - lipa drobnolistna w sektorze F oraz wierzba p³acz±ca w czê¶ci po³udniowej.

Inne ro¶liny wystêpuj±ce na cmentarzu to zachy³ka Roberta, zanokcica murowa, barwinek pospolity, kalina koralowa i pierwiosnek wynios³y.

Cmentarna zieleñ jest systematycznie pielêgnowana.

Kirkut jest równie¿ dogodnym miejscem do gniazdowania wielu gatunków ptaków parkowych. Zamieszkuj± go puszczyki, dziêciury pstre, kosy, dzwoñce, kowaliki, kopciuszki, modraszki i synogarlice tureckie.

Oprócz ptaków wystêpuje tu wiele rodzajów gryzoni oraz ma³ych ssaków futerkowych. [¼ród³o: Wikipedia, 540588]
Zwiedzanie
Cmentarz otwarty jest od ¶witu do zmierzchu w dni powszednie oraz niedziele, nieczynny z kolei w soboty (szabat) oraz ¶wiêta ¿ydowskie. Zgodnie z tradycj± ¿ydowsk±, mê¿czy¼ni odwiedzaj±cy kirkut powinni mieæ nakrycie g³owy. Zakazane jest spo¿ywanie posi³ków i napojów.

Informacji dotycz±cych osób pochowanych na kirkucie udziela biuro Gminy Wyznaniowej ¯ydowskiej przy ul. 3 Maja 7. Informacji o np. miejscu pochówku udziela równie¿ opiekun cmentarza, zamieszkuj±cy dom przedpogrzebowy. [¼ród³o: Wikipedia, 540588]
Operatorem serwisu jest
Erkwadrat sp. z o.o.
ul. Letnia 16
05-510 Chyliczki
123-139-4399
+48 (22) 350 75 61
kontakt@pamietam.pl
facebook/pamietam
Rozliczenia transakcji
kart± p³atnicz± i e-przelewem
przeprowadzane s± za po¶rednictwem
dotpay.pl